REGULAMIN ORGANIZACYJNY

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO INSPEKTORATU NADZORU BUDOWLANEGO
W SANDOMIERZU
Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994r - Prawo budowlane - (jednolity tekst Dz. U. z 2006r Nr 156 poz. 1118) określam organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu.
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczą Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu wchodzącego w skład zespolonej administracji powiatowej w powiecie sandomierskim.
§ 2
Zadania nadzoru budowlanego dla powiatu sandomierskiego wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu.
§ 3
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu ma siedzibę budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Mickiewicza 34 i obejmuje swym działaniem obszar powiatu sandomierskiego.
§ 4
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu jest jednocześnie kierownikiem Inspektoratu za pomocą, którego wykonuje zadania ustawowe.
§ 5
1.       Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu jako kierownik Inspektoratu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników „Inspektoratu”.
2.       Powiatowy Inspektor kierując pracą Inspektoratu zapewnia warunki do jego sprawnej organizacji oraz praworządnego i efektywnego działania.
§ 6
1.       Regulamin określa szczegółową organizację i zakres działania oraz tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu, a także zakres działania poszczególnych stanowisk pracy Inspektoratu.
2.       Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
a)       „Powiatowym Inspektorze” – należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu,
b)       „Inspektoracie” – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu. 
Rozdział II
Zasady kierowania pracy Inspektoratu.
§ 7
Pracą Inspektoratu kieruje Powiatowy Inspektor przy pomocy Głównego Księgowego.
§ 8
Pracownicy „Inspektoratu” załatwiający bądź przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
1.       dokładną znajomość przepisów prawa, właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcji kancelaryjnej,
2.       prawidłowego i terminowego załatwiania spraw,
3.       właściwego ewidencjonowania i przechowywania akt,
4.       zachowania tajemnicy państwowej i służbowej,
5.       przestrzegania innych przepisów obowiązujących powszechnie na miejscu pracy.
§ 9
Powiatowy Inspektor sprawuje nadzór nad:
1.       działalnością inspekcyjną, polegającą na wykonaniu inspekcji terenowej w zakresie przebiegu procesu budowlanego,
2.       postępowaniami administracyjnymi,
3.       postępowaniami egzekucyjnymi,
4.       postępowaniami właściwymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych,
5.       obsługa finansowa i kadrowa Inspektoratu,
6.       prawidłowym współdziałaniu z organami administracji architektoniczno – budowlanej, organami kontroli państwowej, organami administracji rządowej i samorządowej,
7.       kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie.
8.       zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
9.       przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
10.    gospodarowaniem mienia Inspektoratu.
 
§10
1.       Do wyłączenia kompetencji „Powiatowego Inspektora” należy:
a)       podejmowanie decyzji i postanowień wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
b)       ustalenie regulaminów wewnętrznych,
c)       udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej,
d)       udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu”,
e)       udzielanie upoważnień do reprezentowania „Powiatowego Inspektora” w postępowaniach przed sądami powszechnymi i innymi organami,
f)         wystąpienie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
g)       zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami „Inspektoratu”, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków,
2.       „Powiatowy Inspektor” może powoływać stałe i doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określające cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb działania,
3.       Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” zastępuje go wskazany pracownik „Inspektoratu”, z wyłączeniem kompetencji o której mowa w § 10 pkt. g).
§ 11
„Powiatowy Inspektor” podpisuje:
1.       decyzje administracyjne i postanowienia,
2.       akty prawa wewnętrznego,
3.       dokumenty finansowo – księgowe,
4.       wystąpienia i sprawozdania kierowane do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
5.       wystąpienia kierowanego do organów administracji rządowej i publicznej,
6.       odpowiedzi na skargi i wnioski.
 
Rozdział III
Struktura organizacyjna Inspektoratu i zakres działania poszczególnych stanowisk.
§ 12
W skład „Inspektoratu” wchodzą następujące stanowiska pracy:
1. wieloosobowe stanowiska pracy ds. inspekcji i orzecznictwa,
2. jednoosobowe stanowisko ds. finansowo – księgowo – kadrowy – główny księgowy,
3. jednoosobowe stanowisko ds. obsługi administracyjnej.
§ 13
Do podstawowego zakresu działania wieloosobowego stanowiska pracy ds. inspekcji i orzecznictwa należą zadania i obowiązki wynikające z ustawy „Prawo budowlane” i przepisów wykonawczych, a w szczególności:
1.       prowadzenie działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
2.       prowadzenie kontroli dokumentów stanowiących podstawę wykonania robót, certyfikatów, deklaracji, zgodności z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie Polskich Norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów,
3.       prowadzenie postępowania w sprawie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego wybudowanego bez wymaganego prawem pozwolenia lub zgłoszenia,
4.       prowadzenia postanowienia w sprawie legalizacji obiektu budowlanego realizowanego bez pozwolenia na budowę:
a)       wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych,
b)       ustalenie wysokości opłaty legalizacyjnej,
c)       zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na wznowienie robót, jeśli budowa nie została zakończona.
5.       prowadzenie postanowienia w sprawie legalizacji obiektu budowlanego realizowanego bez wymaganego zgłoszenia:
a)       wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych,
b)       ustalenie wysokości opłaty legalizacyjnej,
c)       zezwolenia na dokończenie budowy, jeśli nie została zakończona.
6.       prowadzenie postępowania w sprawie prowadzenia robót budowlanych wykonywanych:
a)       bez wymaganego pozwolenia na budowę,
b)       w sposób mogący spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub
c)       w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę bądź w przepisach,
7.       przenoszenie pozwolenia na wznowienie robót na innego inwestora,
8.       przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
9.       przyjmowanie zawiadomień o zmianie kierownika budowy,
10.    przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
11.    prowadzenie obowiązkowych kontroli po zakończeniu budowy obiektu budowlanego,
12.    wymierzenie kary za odstępstwo od zatwierdzonego projektu budowlanego lub naruszenie warunków pozwolenia na budowę,
13.    wymierzenie kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego,
14.    prowadzenie postępowania w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych,
15.      prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
16.    przygotowanie decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w użytkowanym obiekcie budowlanym,
17.    przygotowanie decyzji nakazania rozbiórki nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu budowlanego,
18.    nakazywanie opróżnienia w całości lub części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, bezpośrednio grożącego zawaleniem,
19.    podejmowanie działań wynikających z przepisów prawa po przyjęciu protokołu kontroli z informacją o stwierdzonych uszkodzeniach,
20.    prowadzenie postępowania w przypadku samowolnej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części:
a)       wstrzymanie użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
b)       nałożenie obowiązku przedłożenia w wyznaczonym terminie wymaganych dokumentów,
c)       ustalenie wysokości opłaty legalizacyjnej,
d)       nakazywanie przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
21.    prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
22.    przygotowanie decyzji wykonania zlecenia na koszt inwestora, właściciela lub zarządcy obiektu sporządzenia ekspertyzy,
23.    przygotowanie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej,
24.    kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego a w szczególności:
a)       kontrola zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
b)       sprawdzenie posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji,
c)       badania prawidłowości postępowania administracyjnego przed organami administracji architektoniczno – budowlanej, sprawdzenie wykonania obowiązków wynikających z decyzji i postanowień wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego,
d)       sprawdzenie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych,
25.    współdziałanie z organami administracji architektoniczno – budowlanej i organami kontroli państwowej obejmującej w szczególności:
a)       uzgodnienia w miarę potrzeb planów kontroli i prowadzenia wspólnych działań kontrolnych,
b)       przekazywanie i wymiana informacji o wynikach kontroli.
§ 14
Do zakresu jednoosobowego stanowiska ds. finansowo – księgowo – kadrowych – głównego księgowego należy:
1.       opracowywanie i realizacja planu finansowego,
2.       sprawdzenie okresowych i rocznych sprawozdań,
3.       prowadzenie rozliczeń finansowych oraz ewidencji księgowej,
4.       sporządzanie bilansu rocznego,
5.       sporządzanie listy płac,
6.       rozliczanie kosztów delegacji służbowych,
7.       rozliczanie podatku dochodowego pracowników,
8.       obliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji miesięcznych,
9.       obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich i rodzinnych,
10.    wykonywanie innych zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991r w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych –(Dz. U. Nr 40, poz. 174 z póź. zm.)
11.    prowadzeni spraw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie,
12.    prowadzenie spraw kadrowych pracowników Inspektoratu,
13.    prowadzenie archiwum zakładowego,
14.    prowadzenie spraw socjalnych pracowników w Inspektoracie,
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych – (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z póź. zm.)
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998r w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej – (Dz. U. Nr 164, poz. 1175)
- ustawa z dnia 29 września 1994r o rachunkowości – (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z póź. zm.)
§ 15
Do zakresu działalności jednoosobowego stanowiska ds. administracyjno – kadrowych należy obsługa organizacyjna o administracyjna oraz obsługa kadrowa Inspektoratu a w szczególności:
1.       prowadzenie książki korespondencyjnej, wysyłanie i odbieranie korespondencji,
2.       prowadzenie ewidencji decyzji, pozwoleń i zgłoszeń, przekazywanych przez organy administracyjno – budowlane, wynikających z przepisów prawa budowlanego,
3.       prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
4.       wykonywanie innych poleceń zlecanych przez kierownika jednostki.
Rozdział IV
Uprawnienia i obowiązki pracowników.
§ 16
Pracownicy „Inspektoratu” załatwiający bądź przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
1.       dokładną znajomość przepisów prawa, właściwego stasowania przepisów prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcji kancelaryjnej,
2.       prawidłowego i terminowego załatwiania spraw,
3.       właściwego ewidencjonowania i przechowywania akt,
4.       zachowania tajemnicy państwowej i służbowej
5.       przestrzeganie innych przepisów i obowiązków powszechnie w miejscu pracy.
§ 17
1.       Podstawowe prawa i obowiązki pracowników określają przepisy:
a)       ustawy z dnia 16 września 1982r o pracownikach urzędów państwowych (jednolity tekst Dz. U. z 2001r Nr 86, poz. 953 z póź. zm)
b)       ustawy z dnia 26 czerwca 1974r – Kodeks pracy (jednolity tekst Dz. U. z 1998r Nr 21, poz. 94 z póź. zm.)
c)       ustawy z dnia 5 lipca 1996r o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 89 poz. 402, z póź. zm.)
d)       regulamin organizacyjny Inspektoratu,
e)       Obowiązki i uprawnienia Głównego księgowego reguluje ponadto:
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991r w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych –(Dz. U. Nr 40, poz. 174 z póź. zm.)
2.    Szczegółowy zakres czynności pracowników Inspektoratu określa Powiatowy Inspektor.
Rozdział V
Postanowienia końcowe.
§ 18
Wszelkie zmiany regulaminu następują w formie aneksu.
§ 20
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Powiatowego Inspektora.
 
 
Sandomierz dnia 2008.01.30
 
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Kaleta Katarzyna
(2008-01-31 08:51:42)
Ostatnio zmodyfikował:
Kaleta Katarzyna
(2008-01-31 14:35:58)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki